Revolutionerende innovasjon: Teknos samarbeider med store merkevarer for å utvikle en resirkulerbar papirflaske

Teknos, en av Europas ledende leverandører av industrielle overflatebehandlinger, former en bærekraftig fremtid ved å bidra til å skape en helt biobasert og resirkulerbar flaske. Teknos har en nøkkelrolle i å utvikle en revolusjonerende papirflaske sammen med store internasjonale merkevarer og eksperter på materialer, design og teknologi som Coca-Cola, Carlsberg, L'Oreal og Absolut. Det langsiktige innovasjonsprosjektet som drives av papirflaskeselskapet Paboco® ble presentert 11. oktober i København.

Emballasje- og matindustrien er i stor endring. Forbrukere og emballasjebransjen leter stadig etter mer holdbare, resirkulerbare løsninger og alternativer for å erstatte eller redusere tradisjonell plastemballasje. Teknos, et finsk familieeid overflatebehandlingsselskap, svarer på dette behovet ved å utvikle barriereoverflatebehandlinger for matemballasjeindustrien.

- Vi har en lang historie med å utvikle funksjonelle overflatebehandlinger for forskjellige overflater og materialer. Det er bare naturlig å anvende denne kunnskapen i andre områder i tillegg til tradisjonell maling. Papir og papp som brukes i matemballasje er tradisjonelt belagt med en tynn film av plast, men det er et alternativ: vannbaserte dispersjoner forhindrer vann eller fett i å trenge inn i papiret og er ideelle for emballasje som inneholder mat, sier Tuomas Aspiala, Group Commercial Manager, Teknos.

I dag er første generasjons papirflaske produsert av slitesterkt papirmateriale, i kombinasjon med eksisterende barriere-teknologi. Neste trinn er overgangen til en helt sirkulær flaskeløsning, inkludert en biobasert barriere. På lang sikt blir papirflasken helt biobasert.

Paboco®, papirflaskeselskapet, er et joint venture mellom papiremballasjeutvikleren BillerudKorsnäs og flaskeproduksjonsspesialisten ALPLA. Målet er å gi forbrukerne en fullt biobasert og resirkulerbar papirflaske, som til slutt kan endre industrien og påvirke miljøet for godt. Utviklingen startet i 2015 med oppstarts- og innovasjonseksperten ecoXpac i samarbeid med Carlsberg Group og BillerudKorsnäs.

Innovasjoner er sentralt i Teknos virksomhet. De beste innovasjonene er vanligvis et resultat av samarbeid med andre innovative teknologiselskaper. I papirflaskeprosjektet jobber Teknos nær det svenske overflatebehandlingsselskapet Crescocito.

- Vi strever kontinuerlig med å finne nye innovative løsninger for de stadig skiftende behovene til kunder, samarbeidspartnere og miljø. Partnerskap og samarbeid er avgjørende for nye og innovative ideer. Det er slik vi kan utvikle noe virkelig unikt og meningsfylt for å få verden til å vare lenger, sier Aspiala.

Teknos er en malings produsent med en lang historie. Det finske familieeide selskapet startet produksjon av maling allerede i 1948. I dag har Teknos virksomhet i over 20 land og forhandlernettverket deres strekker seg over hele verden. Teknos investerer stort i produktutvikling. Mer enn 10% av selskapets 1.700 ansatte jobber med produktutvikling.

Mer informasjon:

Veera Jehkonen