Tre ganger raskere, bærekraftig rotorbladreparasjon

Teknos-produkt presentert på WindEnergy Hamburg

Vamdrup, 19. September 2018 – malingsprodusenten Teknos presenterer den innovative reparasjonsmalingen Teknoblade Repair 9000 som et nytt produkt på messen WindEnergy Hamburg. Til forskjell fra vanlige trelags malinger, kan skadde rotorbladkanter nå repareres med den nye høyfaste malingen med bare ett lag maling. I praksis betyr det tre ganger så produktivt reparasjonsarbeid. Malingens mekaniske egenskaper er testet i samsvar med internasjonale standarder og er klart mer motstandsdyktig enn vanlige reparasjonsløsninger. I tillegg til den nye reparasjonslakken, vil Teknos presentere andre kostnadseffektive og innovative løsninger med lavt innhold av flyktige organiske forbindelser (VOC) for både on- og offshore tårn, rotorblader og andre komponenter ved (WindEnergy Hamburg, 25–28 september, hall B7, stand 242).

Teknoblade Repair 9000 er en elastomerbasert maling med 100% tørrstoff. Den kan sprayes og manuelt påføres, og former et beskyttende elastisk lag med en tykkelse på opptil 5 millimeter. Produktet kan brukes som en forebyggende kant på nye rotorblader og ved reparasjon av brukte rotorblader. Mens det vanlige er, at man bruker et system med tre lag – primer, filler og toppstrøk – kan denne nye malingen klare å reparere skadde kanter med kun ett lag. Reparasjonsarbeidet blir tre ganger raskere, noe som betyr at reparasjonsentreprenører oppnår mye bedre produktivitet og anleggsoperatører kan redusere nedetiden betydelig.

En annen fordel er påføringsforholdene. Teknoblade Repair 9000 kan påføres i temperaturer mellom minus 20 og pluss 70 grader Celsius, tørker veldig hurtig og har meget god vedheft. Til forskjell fra vanlige reparasjonslakker, som ikke kan brukes i minusgrader, kan den nye reparasjonsmalingen, som primært brukes offshore, åpne opp for betydelig flere reparasjonsdager om våren og høsten.

Maling med Teknoblade Repair 9000 tilbyr høy motstandsdyktighet og holdbar beskyttelse av rotorbladene. Den spesielle elastisiteten, betyr at malingslaget absorberer høye energier i kollisjon med ting i luften. Slagfastheten har vært utsatt for en regndråpetest utført av et uavhengig dansk ingeniørfirma, AeroNordic, i samsvar med DNVGL-RP-0171. Teknoblade Repair-malingen motstod den definerte eksponeringen ved 130 m/s hastighet i 10 timer, klart lenger enn konvensjonelle overflatebehandlingssystemer for rotorblader.

Behandling og mekaniske egenskaper gjør Teknoblade Repair 9000 til en unik løsning for beskyttelse og reparasjon av rotorbladkanter.  Ett lags påføring og behandlingstemperaturer på minus 20 grader, gir betydelig mer produktive reparasjoner.  Den elastiske malingen fungerer som et beskyttende lag, men er mye mer økonomisk enn vanlig standardfilmløsninger og er langt mer motstandsdyktig enn vanlige malinger til rotorblader.

«Teknoblade Repair 9000 er en enestående løsning, som har potensiale til å revolusjonere arbeidet i forbindelse med reparasjon av rotorblader», sier Henrik Hansen, markedssjef hos Teknos Danmark. «Dette bekreftes også av reparasjonsentreprenører som allerede har testet produktet i praksis. På WindyEnergy har vi bl.a. dokumentasjon for reparasjonsarbeid som Muehlhan Group har utført med den nye løsningen. Vi forventer at Teknoblade Repair 9000 vil generere mye interesse i Hamburg.

Logo of WindEnergy Hamburg
WindEnergy Hamburg